Funderat lite

God Kväll!
Sitter o kollar på handbollsmatchen. Sverige - Tyskland.. Väldigt spännande!!

Jobbat i tungelsta idag. Målat en övervåning på förmiddagen.
Medan jag höll på o rulla taken blev jag ganska törstig.. Funderade då på varför folk sällan bjuder på fika...
Om kunden ändå är hemma hela dagen och ändå brygger en kopp kaffe till sig själv, varför inte brygga 2 koppar?
Eller bara fråga om man vill ha att ett glas vatten.
Sen finns det dom som alltid bjuder på fika, till o med ställer sig o bakar, (plus i kanten)
Om jag hade hantverkare hemma och jag själv är hemma skulle jag absolut bjuda på fika, säkert baka nånting oxå! Man ska ju behandla andra som man själv vill bli behandlad vettja =)
Så jag fortsatte jobba fast ja var törstig, orkade heller inte själv gå ner o fråga om ett glas vatten..


En annan sak som jag funderade på är varför vissa hantverkare är då dåliga på att städa undan efter sig..
Massa grejjer på golvet, högar med lister längst väggarna, gipsskivor lutade mot väggarna..
En massa flyttande för oss som ska spackla o måla väggar. Man bara flyttar runt grejjerna, sparkar o svär!
Allt tar så mycket längre tid..
Fönsterkillarna som var på jobbet idag o satte in ett snetaksfönster slängde in allt sitt skräp i klädkammaren.
Gipsskivor, takpannor, isolering...
Vi skulle ju in där och slipa o måla ju. Inte vill väl kunden betala oss för att vi städar bort efter andra hantverkare!?

Käkade lite låda på verkstan sen. Blivit mycket matlådemat senaste tiden.. Har nog inte ätit mer än 10 lådor på 5 år.. Sparar lite pengar.
Sen kom robban förbi, han hade hämtat ett kök. Hjälpte till o lastade ur det. Äckelpäckelkök!!
Man skulle kunna dela in folk i olika städkategorier.
?Superpedant
?Pedant            (de som känner mig skulle sätta mig i denna kategori) =)
?Normal
?Dålig
?Snuskig
Det här köket hör nog till dålig kategorin... Har inte sett de värsta köken än, men Börje säger att man kan sätta handflatan på luckan o lyfta av den, den är så fettig o äcklig att handen klibbar fast..
Andra kök kan man ta en skrapa o skrapa bort att fett, samla ihop det o få en hel måltid...
Jag som hör till pedant kategorin torkar av mina skåpluckor ganska så regelbundet. Del för att vi på sommarn har så mycket flugor men oxå för att det blir grisiga ibland. Smutsiga händer som öppnar skåpen, o i soppskåpet blir det alltid lite äckligt..
Men för d i de andra kategorierna ingår inte kökasluckorna i städningen... Nersmutsade o solkiga, olika vätskor som runnit längs skåpen både in o ut sida. Undersidan på soppskåpen, där skulle det kunna börja växa..
Man vill helst inte ta i det utan handskar.. Tänk då folk som bor med dessa luckor... Finns inte i min värld.

Blev en dag med många funderingar.. =)

Hur har din dag varit?

Puss o Kram

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0